سبد خرید

جمع خرید 0

آموزش پولیش کاری و پرداخت طلا و نقره

آموزش پولیش کاری و پرداخت طلا و نقره

آموزش پولیش کاری و پرداخت طلا و نقره در این آموزش قصد داریم تا شما را با نحوه پولیش کاری زیورآلات نقره آشنا نماییم.

در این آموزش قصد داریم تا شما را با نحوه پولیش کاری زیورآلات نقره آشنا نماییم. برای اینکه بتوانید نقره را براق نمایید نیاز دارید تا یک دستگاه پرداخت مناسب داشته باشید اگر دستگاه پرداخت ندارید .یا نمیدانید دستگاه پرداخت چیست و چه کاربردی دارد باید بگویم دستگاه پرداخت یا موتر پرداخت یک دینام است که دو سر آن وسایل پولیشکاری و پرداخت نقره و طلا وصل میشود.

دستگاه پرداخت کاری طلا و نقره

باید بگویم من به عنوان یک نقره ساز دو راه برای تهیه دستگاه پرداخت نقره داشتم. یک خرید دستگاه های آماده و دوم ساخت دستگاه پرداخت که گزینه دوم را انتخاب نموده و خود اقدام به ساخت این دستگاه نمودم البته با کمک تراشکار.

یک دینام دست دوم با قدرت یک اسب برای کار شما کافیست دقت کنید که دور موتور پرداختتان 3000 دور در دقیقه نباشد.چون کسری کار بالا میرود. میتوانید دور موتور را با دستکاری به 1500 دور در دقیقه تبدیل نمایید البته اگر رشته شما مهندسی برق صنعتی می باشد. یا میتوانید از سیم پیچ ها و تعمیر کننده های دستگاه دینام برای این کار کمک بگیرید.

نکته : چون فقط کارم تولید زیورآلات نقره است از دستگاه های پرداخت آماده استفاده نکردم .

اگر شما قصد دارید زیورآلات از جنس طلا را تولید نمایید نیاز دارید تا از یک دستگاه پرداخت مکش دار استفاده نمایید تا کسری کار را درون بگ فیلتر هایش جمع کند و بتوانید کسری طلا و نقره  را دوباره به چرخه ساخت برگردانید. من توانایی بازیافت فلز نقره را دارم و کسری کار نقره  نسبط به طلا اهمیت چندانی ندارد  پس خودم یک دینام را تبدیل به دستگاه پرداخت نمودم. باز هم برای تهیه دستگاه پرداخت در صورتی که پول کافی  برای تهیه تمام لوازم کارگاه  را دارید پیشنهاد میشود تا دستگاه پرداخت مکش دار دو طرفه  مکش دار تهیه نمایید.

به هر حال پس از تهیه دستگاه پرداخت میتوانید نقره تان را براق نمایید. اما برای این کار مراحل مختلفی را باید بگذرانید. پس از آماده سازی نقره مثلا انگشتر نقره یا دستبند یا پلاک اسمی که ساختید و جوش کاری نموده اید نویت به مرحله پوست زدن میرسد.

 استفاده از سمباده برای  پولیش کاری فلزات

اگر اقدام به ساخت انگشتر نموده اید: درون انگشتر باید با پوست های 360 سپس 600 آنگاه پوست 800 و پس از آن پوست های 1000 و 2000و2500 و 3000 پوست زده شود. این کار توسط فرز انگشتی انجام می شود، پس از آن نوبت به پرداخت درون حلقه نقره ای که ساختید میرسد این نیز با استفاده از فرز انگشتی و کرکی پرداخت امکان پذیر است و باید قبل از پرداخت کرکی را به صابون پرداخت آغشته نمایید.

حال نوبت به سطح رویی میرسد که این کار توسط پوست های گفته شده انجام میپذیرد میتوانید سطح کار را با دست پوست بزنید یا از موتور پرداخت برای پوست زدن نقره ای که ساخته اید استفاده نمایید.

پوست اسکاج چیست؟

برای پولیش کاری سطوح تولید شده است و یک یلایه پوست  سپس یک لایه اسکاج  دوبهره یک لایه سمباده و سپس یک لایه اسکاج و همینطور این لایه ها تکرار شده است تا یک دایرع تشکیل داده است . این ابزار بر روی دستگاه پرداخت نصب میشود.

اگر میخواهید از دستگاه پرداخت نقره برای پوست زدن استفاده کنید باید بر روی موشکی دستگاه پرداخت پوست اسکاج ببندید. برای این کار پوست اسکاج هایی با شماره های 400 -600-800 و پوست اسکاج شماره 1000 موجود است و میتوانید از بازار تهیه کرده و بر روی دستگاه پرداخت نصب نمایید . اما پیشنهاد من به عنوان یک حرفه ای استفاده از پوست اسکاج 800 سپس پوست اسکاج 1000 است فقط درصورتی از پوست اسکاج 600 استفاده نمایید که خط و خش ناشی از سوهان کاری بر روی کارتان مانده باشد و با پوست اسکاج 800 پاک نشود، چرا که استفاده از پوست اسکاج 600 به دلیل زبری پوست و اسکاج استفاده شده در آن باعث میشود تا کسری کارتان دو چندان گردد.

 

پرداخت کاری زیورآلات

 

پس از پوست زدن نوبت به پرداخت میرسد برای پرداخت نقره کرکی زرد رنگ استفاده میشود وبرای اینکه این کرکی دستگاه پرداخت بتواند جلایی به انگشتر دهد نیاز است تا به صابون پرداخت آغشته باشد.از صابون پرداخت آبی برای جلا دادن به نقره استفاده نمایید.

پس از پرداخت نقره شما شبیه به طلا سفید براق و زیبا میشود ممکن است رد صابون پرداخت بر روی انگشتر نقره یا پلاک اسمی که ساخته اید مانده باشد برای اینکه بتوانید لکه های سیاهی صابون پرداخت را از روی انگشتر نقره یا پلاک نقره پاک کنید نیاز دارید تا ازدستگاه التراسونیک استفاده نمایید.

دستگاه التراسونیک چیست؟

دستگاه التراسونیک وسیله ایست که با استفاده از موج هایی که در آب ایجاد مینماید باعث تمیز شدن نقره شما می گردد. حتما این وسیله یکی از پر کاربرد ترین وسایلی است مه باید در هر کارگاه نقره سازی موجود باشد.

 برای تمیز کردن نقره بعد از پرداخت باید دمای دستگاه التراسونیک را تا 70 درجه بالا ببرید و صابون مخصوص التر، را درون دستگاه حل نمایید. سپس قطعه را درون دستگاه التراسونیک به مدت 30 ثانیه قرار دهید و از دستگاه خارج کنید می بینید که همه لک ها از بین رفته اند .

(هشدار در صورتی که قطعه زیاد درون دستگاه التراسونیک قرار گیرد دوباره بر روین خط می افتد و شما مجبور میشود مراحل ساخت را از نو شروع نمایید.)

 قطعه نقره را درون آب قرار دهید و آن را با آب بشورید و سپس آن را با دستمال کاغذی نرم و یا دستمال عینک پاک نمایید . تبریک میگوییم کار شما آماده تحویل است.

 

شاید شما طلا ساز نباشید و دستگاه پرداخت نداشته باشید و بخواهید نقره تان را مثل روز اول برق بندازید . بهترین کار رفتن به طلا سازی هاست چرا که آنها با استفاده از ابزار های زرگری و طلا سازی که در بالا ذکر شد جواهرات شما را براق و نو می کنند چنانچه دسترسی به طلا سازی ندارید، میتوانید با استفاده از روش های خانگی اقدام به تمیز کردن زیورآلات نقره خود نمایید.

یکی از این روش ها استفاده از خمیر داندان و مسواک است که میتواند تا حد زیادی جرم گرفتگی روی زیورآلات را از بین ببرد.

روش دیگری که برای پاکسازی نقره استفاده میشود استفاده از آبلیمو میباشد نقره تان چند ساعتی درون آبلیمو قرار دهید و پس از چند ساعت آن را از آبلیمو خارج نموده و زیر شیر آب با دستمال نرم بشویید نقره تان دوباره نو نورار می شود.



سوالات متداول

عباس روستایی

عباس روستائی حسین ابادی

سلام من عباس روستائی هستم مدیر و موسس سایت سیلورا . کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار دارم و استاد دانشکده خوارزمی ملایر. عاشق نقره سازیم و یه کارگاه نقره سازی دارم که هر چی دلت بخواد توی کارگاه نقره سازیم تولید میکنم . به شدت دنبال یادگیری هستم و همه جوره از یادگیری مباحث مربوط به حوزه کاریم برنامه نویسی استقبال میکنم و دوست دارم اطلاعات بیشتری در مورد نقره و روش های مختلف ساخت زیورآلات بدست بیارم.هرچند در این زمینه تجربه ای 5 ساله دارم ولی بازم دوست دارم یاد بگیرم. عاشق نوشتن هستم ومقالات مختلفی تو حوزه زیورآلات نوشتم و سعی میکنم هرچی یاد گرفتم رو با شما به اشتراک بذارم . امید وارم از خوندن مقالاتم راضی باشید وبا خوندن مقالات وب سایتم به دانشتون اضافه بشه و اطلاعات عمومیتون بالاتر بره .

مشاهده اطلاعات بیشتر