سبد خرید

جمع خرید 0

10 راه قطعی و آسان برای تشخیص طلا از بدلیجات

10 راه قطعی و آسان برای تشخیص طلا از بدلیجات

تشخیص طلا از بدلیجات به روش های مختلف و متنوعی امکان پذیر است به راحتی میتوان با روش های خانگی طلای اصل را از تقلبی شناسایی کرد، میتوانید برای تشخیص طلا از وایتکس، سرکه، آهن ربا، سرامیک و... استفاده کنید

نحوه تشخیص دادن طلا از بدلیجات استیل

راه های مختلفی برای تشخیص طلا از بدلیجات وجود دارد که در این مقاله در مورد آن صحبت می شود. امروزه به دلیل بالا بودن قیمت طلا، معمول شده که خانم ها و آقایان از بدلیجات استیل و انواع دیگر بدلیجات به جای طلا استفاده می کنند و البته هیچ عیبی هم ندارد که شما از بدلیجات استیل استفاده نمایید. حال اگر تکه زنجیر یا پلاکی در خیابان یا درب خانه خود پیداکرده اید و نمیدانید ارزش مند است یا نه و نمی توانید تشخیص دهید طلا است یا بدلیجات استیل و یا اگر طلا و بدلیجات استیل زیادی در خانه دارید و برای مراقبت از طلای خود می خواهید این بدلیجات استیل را از طلا دور نگه دارید(بدلیجات استیل طلا را میخورد )راههایی برای تشخیص طلا ی اصل از بدلیجات را اینجا در این مقاله برای شما آورده ایم.

نحوه تشخیص دادن طلا از بدلیجات استیل

طلای خود را گاز بگیرید

از آهنربا استفاده کنید

طلای خود را درون ظرف آب قرار دهید.

صدای زنگ طلا

بر روی زیورآلاتی که خریدید یخ قرار دهید

تست با اسید:

آزمایش اصل بودن زیورآلات (طلا) به روش تست وزن :

به دنبال رنگ رفتگی در زیورآلات خود باشید!!!!!؟

برای تشخیص طلا از بدلیجات به حروف حکاکی شده روی زیورآلات دقت کنید:

سرامیک راه حل آخر تشخیص طلا از بدلیجات استیل

 

طلای خود را گاز بگیرید

تشخیص طلا از بدلیجات

اولین راهکار برای تشخیص طلااز بدلیجات استیل گاز گرفتن آن است، بله طلای خود را با دندانتان گاز بگیرید.اگر جنسی که کاز میگیرید بدلیجات استیل باشد جای دندان شما بر روی آن نمی ماند ولی اگر طلا باشد حتما جای دندانتان بر روی آن می ماند و شما مطمئن می شوید زیورآلاتتان بدلیجات استیل نمی باشد.البته این کار بسیار درمسابقات مرسوم است اگر دقت کرده باشید قهرمانان المپیکی وقتی مدال طلا می گیرند، مدال خود را گاز میگیرند تا ببینند طلا هست یا اینکه بدلیجات استیل را به جای طلا به آنها داده اند، پس شما هم این کار را برای تشخیص طلا از بدلیجات استیل انجام دهید.

از آهنربا استفاده کنید

دومین راهکار برای تشخیص بدلیجات استیل که دارید خواه نیم ست استیل باشد یا گوشواره از طلا همان استفاده ازآهنربا می باشد.اگر آهنربا دارید همین الان بیاورید و امتحان کنید!!!. بدلیجات استیل حتما به وسیله آهنربا جذب میشود اما طلا و نقره خالص به آهنربا نمی چسبد. در صورتی که از مغازه ای طلا خریداری کرده اید و این طلا به آهنربا میچسید احتمالا ناخالصی طلایتان زیاد است یا تقلبی است یا به عبارتی دیگر شما بدلیجات استیل را به جای طلا خریداری کرده اید.این احتمال نیز وچود دارد که بدلیجات استیل با روکش آب طلا خریداری کرده باشید.

تشخیص طلا از بدلیجات

طلای خود را درون ظرف آب قرار دهید.

اگرزیورآلاتی خریده اید و به آن شک دارید که طلااست یا بدلیجات استیل بهتر است ظرف آبی را آورده و زیورآلاتی که خریداری نموده اید را درون آن قرار دهید اگز طلا باشدحتما به زیر آب فرو می رود و اگر بدلیجات استیل،یا طلای قلابی باشد به زیر آب فرو نمی رود.

تشخیص طلا از بدلیجات

صدای زنگ طلا

برای تشخیص بدلیجات استیل از طلا فلز دیگری آورده و به زیورآلاتی که نمی دانید طلااست یا بدلیجات استیل بزنید. اگر زیورآلاتی که پیداکردید صدای زنگ وارتعاش زنگ گونه داد این زیورآلات طلا می باشد و اگر نه احتمال اینکه جنس این زیور آلات از بدلیجات استیل باشد زیاد است.

بر روی زیورآلاتی که خریدید یخ قرار دهید

طلا و نقره اصل و خالص یک شگفتی جالب دارند و برای تست طلای اصل از نوع تقلبی یا تست طلا با بدلیجات استیل یا تشخیص نقره میتوانید از این راه استفاده کنید. فلز طلا الاالخصوص نقره خیلی سریع دمای هوای پشت خود را به طرف دیگر منتقل میکنند.و سریع طرف دیگر زیور آلات شما یخ میزند و به دمای صفر درجه می رسد.از طرف دیگر با قرار دادن یخ بر روی زیور آلات نقره یا طلای شما که در دمای اتاق بوده است مشاهده میشود که سرعت ذوب یخ سریع تر میشود و این راه یک راه جالب برای تشخیص طلاو نقره اصل از بدلیجات استیل و نوع طلای تقلبی می باشد.بدلیجات استیل این خصوصیت را ندارد و خود عایق است.

تست با اسید:

شما میتوانید طلای اصل را از نوع تقلبی و بدل یا به عبارتی بدلیجات استیل را از زیورآلات اصل با اسید تست کنید. مراقب باشید فقط یک قطره کوچک از اسید کافیست تا نتیجه مطلوب را جهت تشخیص طلا از بدلیجات استیل به شما بدهد و اگرزیاد اسید بریزد و زیورآلاتی که خریداری کرده اید از نوع طلا باشد،ممکن است و حتما طلای شما را می خورد.پس ازریختن اسید بر روی طلا، رنگ آن قسمت به قرمز، قهوهای و یا رنگ سبز تغییر مینماید. در صورتی که چنین نشد شما بدلیجات خریدید نه طلا که البته رنگ بدلیجات استیل شماپس از برخورد با اسید به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهد، اگر نتیجه حاصل از آزمایش دیدن رنگ قهوه ای و سبز وقرمز بود شما طلا خریداری کرده اید و بدین گونه شما قادرخواهید بود طلای اصل را از بدلیجات استیل تشخیص دهد. روش دیگری نیز زیر مجموعه تست با اسید قرار میگیرد و آن تست با سنگ و محک می باشد در این روش شما باید سنگ مخصوص داشته باشید سنگی که با آن چاقو را تیز میکنند و همچنین باید تیزاب سلطانی نیز داشته باشید تیزاب سلطانی همان محک است و ترکیبی از اسید نیتریک و اسید کلریدریک می باشد. اگر این وسایل را دارید میتوانید طلای خود را تست کنید. ابتدا 15 بار طلا را بر روی سنگ بکشید تا ردی نازک از طلا بر روی سنگ بماند سپس مقداری از تیزاب سلطانی بر روی سنگ بریزید و واکنش اسید را با رد بر جای مانده بر روی سنگ ببینید، اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید قطعا زیورآلاتتان طلاست. البته این کار نیاز به تخصص و دانش فنی و صد البته تجربه دارد و کار هر کسی نیست. شما با تمرین و تکرار میتوانید این روش را یاد بگیرید و از این روشبرای تشخیص طلا از بدلیجات استفاده نمایید.

تشخیص طلا از بدلیجات

آزمایش اصل بودن زیورآلات (طلا) به روش تست وزن :

شاید برایتان جالب باشد که با کشیدن طلا میتوانید آن را از بدلیجات استیل و سایر بدلیجات ها و طلای قلابی تشخیص دهید.این روش که برای تشخیص طلای اصل ار قلابی و تشخیص عیار طلا کاربرد دارد میتواند به شما در تشخیص طلا از بدلیجات کمک کند. اگر آنقدر پولدار هستید که میخواهید شمش طلا بخرید و اطلاعاتی راجع به طلا ندارید و نمی دانید چه طلای اصل را از نوع بدل آن تشخیص دهیدمیتوانید این روش را بکار برده و به راحتی خیالتان را از خرید خود راحت کنید و مطمئن شوید بدلیجات استیل بجای شمش طلا نخریده اید.در این روش شمش طلا رو به صورت دقیق وزن کرده و جایی یاد داشت میکنیم.سپس ظرف بزرگی را پر از آب کرده و بر روی ترازو قرار میدهیم و نشان گر وزن ترازو را صفر میکنیم بعد از آن شمش طلا را داخل ظرف آب میگذاریم طوری که شمش در آب غوطه ور شود. سپس عدد جدید را از روی ترازو می خوانیم و یاد داشت میکنیم در این مرحله که مرحله تشخیص طلای اصل از بدلیجات استیل است عدد اول را بر عدد دوم تقسیم میکنیم و نتیجه حاصله برای شمش طلا باید عدد19.32باشد بدین طریق شما می توانید طلا را از بدلیجات استیل تشخیص دهید.

به دنبال رنگ رفتگی در زیورآلات خود باشید!!!!!؟

در صورتی که پس از مدتی زیورآلات یا طلایی که خریداری نموده اید دچار رنگ رفتگی شد به احتمال زیاد شما بدلیجات خریده اید با روکش آب طلا. پس برای تشخیص بدلیجات استیل از طلا می توانید به این مهم نیز دقت کنید تا تشخیص دهید طلا خریداری نموده اید یا بدلیجات استیل آبکاری شده با طلا. این رنگ رفته گی ها احتمالا در لبه های زیورآلات شما مشاهده میشود و اگر با چنین موردی روبرو شدید حتما با فاکتور خرید خود به طلا فروشی رفته و طلای اصل از آن طلا فروشی طلب نمایید.

برای تشخیص طلا از بدلیجات به حروف حکاکی شده روی زیورآلات دقت کنید:

راه دیگری که برای تشخیص طلای اصل از نوع بدل یا بدبیجات وجود دارد توجه به نشانه گذاری های حک شده بر روی زیورآلات و طلایی است که میخرید بر اساس استاندارد همه طلا سازان موظف هستند مشخصات طلا و عیار طلا و استان ساخته شده را بر روی آن حک نمایند و شما در خرید طلا و مصنوعات فلزی میتوانید با این روش طلای اصل را از یدلیجات تشخیص دهید البته نداشتن حکاکی بر روی طلا دلیل بر اصل نبودن طلای خریداری شده شما نیست و اگر طلای شما ساخت قدیم باشد ممکن است این علامت ها را نداشته باشد. معمولا اعداد مختفی روی طلا حک می شود 999، 958، 916، 750، 583، 500 و 375 از جمله اعدادی هستند که بر روی طلا جات و منسوجات از جنس طلای اصل حک میشوند حال این اعداد نشان دهنده چه چیزی هستند؟ واضح است این اعداد عیار طلا را مشخص میکنند اگر عدد 999 بر روی طلای شما نقش بسته باشد یعنی طلای 24 عیار خریداریکرده اید و اگر 750 عددی باشد که بر روی طلای شما نقش بسته است این یعنی طلای شما 18 عیار است. البته شناسایی طلا فقط با تکیه بر این اعداد کاری اشتباه است و نمیتوان به صرف اینکه بر روی زیورآلات کدی حک شده است تشخیص قطعی داد که این قطعه طلای اصل است چرا که با ایتفاده از دستگاه حک لیزری میتوان هر نقشی را بر روی فلزات حک کرد.

تشخیص طلا از بدلیجات

 

سرامیک راه حل آخر تشخیص طلا از بدلیجات استیل

یک قطعه سرامیک میتواند کار شما را راه بیاندازد و شما را از سر در گمی در مورد خریدتان نجات دهد و به شما در تشخیص بدلیجات استیل از طلا کمک کند. زیور آلاتتان را بیاوریدو خیلی آرام بر روی سرامیک بکشید اگر رد بر جای مانده بر روی سرامیک، طلایی رنگ بود طلا خریداری نموده ایدو اگر در بر جای مانده سیاه بود بدلیجات استیل را به جای طلا خریداری نموده اید.

تشخیص طلا از بدلیجات

تشخیص طلا با اسید نیتریک

نمیدانم اطلاعاتی راجع به اسید ها دارید یا نه میدانید که اسید ها میتوانند مواد فلزی را درون خود حل کنند؟؟ و ناخالصی های فلزات را از آنها دور نمایند؟ اگر طلای خالص دارید و میخواهید آن را تست کنید علاوه بر روشی هایی که قبلا در این مقاله توضیح دادم روش دیگری نیز برای تشخیص عیار طلا وجود دارد و آن قوطه ور کردن طلا در اسید نیتریک است. البته این کار نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی همچون بشر و دستکش ضد اسید و البته عینک است چرا که کار با اسید ها بسیار خطر ناک است. همانطور که گفتم اسید ها این خاصیت را دارند که فلزات را پالایش کنند آلیاژهایشان را در خود حل کنند و یا کل فلز را در خود حل نمایند. یکی از اسید های پر کاربرد که برای خالص سازی طلا و نقره از آن استفاده میشود اسید نیتریک است. این اسید تمامی فلزات را در خود حل میکند (مثل شکری که درچای حل میکنیم ) اما به هیچ عنوان به تنهایی زورش به طلا نمیرسد در واقع هیچ واکنشی به طلای 24 عیار نشان نمیدهد. اگر شمش طلا ی 24 عیار خرید کرده اید و میخواهید اصل بودن آن را تست کنید آن را در ظرفی از اسید نیتریک گذاشته وکمی صبر کنید در صورتی که پس از مدتی هیچ واکنشی ندیدید بدانید طلای اصل خریداری کرده اید (بایستی اسید را در ظرف شیشه ای بشر بجوشانید دقت کنید حرارت مستقیم به یشر نخورد که میشکند و اسیدتان بر روی زمین میریزد)و اگر واکنشی در ظرف دیدید یقین بدانید عیار طلای شما پایین است و اگر فلز به کل در اسید نیتریک حل شود اصلا آن فلز طلا نبوده است. هشدار این کار نیاز به تخصص دارد. اگر عیار طلای شما پایین باشد فلزاتی که با آن طلا را عیار کرده اند از طلای شما کسر میگردد و درون اسید نیتریک حل میشود.باز هم هشدار میدهم این روش برای تشخیص طلا نیاز به تخصص مهارت و تجربه بازیافت فلزات دارد در صورتی که دانش کافی در مورد اسید ها و نحوه خنثی سازی اسید ندارید حتی نزدیک این روش هم نشوید.

هنگام خرید طلا باید از فروشگاه های دارای پروانه کسب طلا خریداری نمایید و حتما فاکتور دریافت نمایید تا بدلیجات استیل را به جای طلا به شما نفروشند.

اگر بخواهید میتوانید قدرت تشخیص نقره اصل از بدل را نیز داشته باشید.



سوالات متداول

این روش روشی ساده اما پر کاربرد است و اگر بخواهید به راحتی میتوانید طلا را تشخیص دهید با قطعیتی حدود 90 درصد برای تشخیص طلابا آهنربا کافیست تا قطعه ای که فکر میکنید طلا است را به آهنربا نزدیک کنید اگر جذب آهن ربا شد استیل و بدل است و اگر جذب آهن ربا نشد احتمال طلا بودنش زیاد است.


برای تشخیص طلا از استیل ،بدلیجات ،نقره و مس راه کار های فراوانی وجود دارد، گاز گرفتن با دندان، تشخیص طلا با تیزاب سلطانی، سرامیک و آهن ربا از جمله روش های شناخت طلای اصل از فیک هستند


اسید ها قدرت حل کنندگی دارند و میتوانند مواد فلزی یا بهتر بگویم اکثر مواد فلزی را در خود حل نمایند اما طلا یک استثناء است و قدرت اسید ها به طلا نمیچربد و نمیتوانند خط و خشی بر روی طلا بیاندازند پس یک راه مطمثن برای تشخیص طلا استفاده از انواع اسید ها مخصوصا اسید نیتریک است چرا که نیطریک سایر فلزلت بجز طلا را در خود حل میکند چنان که اصلا فلزی وجود نداشته است همچون شکر که درون چای حل میشود اما هیچ تاثیری بر روی طلا ندا رد.


خوب باید بگویم یکی از راه های تشخیص طلا همین اعداد حکاکی شده بر روی منسوجات ساخته شده با طلا است، امل هیچ دلیلی وجود ندارد که حک اکی عددی مثل 750 دلیل بر خلوص طلا با 18 عیار باشد !!!؟ ؟ چرا خوب مشخص است این روز ها همه جا دستگاه لیزر یافت میشود و میتوان بر روی هر فلزی نشانه طلا بودن را حک کرد هستند افرادی که طلای مادر شوهرشان را گم کرده اند یل فروخته اند و برای اینکه پیش مادر شوهر و فامیل ها کم نیاورند میرمد و نمونه بدلی طلای خود را میخرند و برای اینکه کسی هم متوجه نشود یک حک 750 درون آن می اندازند تا نشان دهند طلا است . پس اعداد حک شده بر روی زیورآلات نشان دهنده طلا بودن آن شیء نمیباشد.


عباس روستایی

عباس روستائی حسین ابادی

سلام من عباس روستائی هستم مدیر و موسس سایت سیلورا . کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار دارم و استاد دانشکده خوارزمی ملایر. عاشق نقره سازیم و یه کارگاه نقره سازی دارم که هر چی دلت بخواد توی کارگاه نقره سازیم تولید میکنم . به شدت دنبال یادگیری هستم و همه جوره از یادگیری مباحث مربوط به حوزه کاریم برنامه نویسی استقبال میکنم و دوست دارم اطلاعات بیشتری در مورد نقره و روش های مختلف ساخت زیورآلات بدست بیارم.هرچند در این زمینه تجربه ای 5 ساله دارم ولی بازم دوست دارم یاد بگیرم. عاشق نوشتن هستم ومقالات مختلفی تو حوزه زیورآلات نوشتم و سعی میکنم هرچی یاد گرفتم رو با شما به اشتراک بذارم . امید وارم از خوندن مقالاتم راضی باشید وبا خوندن مقالات وب سایتم به دانشتون اضافه بشه و اطلاعات عمومیتون بالاتر بره .

مشاهده اطلاعات بیشتر